Tüm dünyada uzay araştırmaları hızla devam ederken sahip olduğun de bu konuda hamleler geliyor. Bu yılın başlarında, Türkiye’nin Ay’a düzenlemelerinde kullanılacak Milli Hibrit Sistemi İtki Sistemi tanıtılmıştı. Ek olarak geçen aylarda da Milli Uzay Programı hedef kapsamında uzaya gidecek ilk Türk için başvurular gerçekleştirilmişti.
Şimdi ise Türkiye Uzay Ajansı’ndan (TUA) kapsamlı açıklama geldi. 4. yıldönümünü kutlayan TUA, Milli Uzay Programı içinde yer alan Ay Araştırma Programı – 1 (AYAP-1) için tasarlanmakta olan uzay aracına ilişkin ilk ayrıntılar resmi internet mahkumları bizlerle buluşturdu.
İki ayrı modülden bölme
Açıklamalara göre TÜBİTAK Uzay Teknolojileri Araştırma Enstitüsü (TÜBİTAK UZAY) tarafından sağlanan araç, iki farklı modülden oluşan bir yapıyla gelecek. Türkiye Uzay Ajans, bu iki modülü ‘platform modülü’ ve ‘itki modülü’ olarak nitelendirdi.
Platform modülü, Ay’a ulaşmak için lazım olan enjeksiyonların yanı sıra uyduya ulaştıktan sonra gerçekleştirilecek olan görüntüleme, bilimsel veri toplama ve seyrüsefer gibi görevler için alt sistemler de barındırıyor. Bunların da uzay aracı veri kotarma, haberleşme, güç ve çalıştırma ve yörünge kontrolünün alt kısımdan oluştuğu söyleniyor. Tüm bu sistemlerin TÜBİTAK UZAY tarafından geliştirildiğini dahil etmesi gerekiyor.
İLGİLİ HABER
Ay’a Dönüşün İlk Adımı Tamamlandı: Orion, Ay’ın Etrafında “Bi’ Tur Atıp” Dünya’ya Başarıyla Geri Döndü [Video]
Bunlar dışında Türkiye’yi Ay’a araçları taşıt seyrüsefer giderleri çok farklı algılayıcı sistem Yer alacağız da TUA tarafından aktarılıyor. Bunlardan ‘yıldızızler’ olarak nitelendirilen sistem yıldızlarını görüntülemeyeceği ve hafızasındaki haritayla karşılaştırarak aracın yönünü tespit edebileceği ifade ediliyor. araçtaki yüksek algılama kamera ile 5 km genişliğinde bir alandan 1 metreden daha iyi çözünürlüğe sahip bir görüntü elde edilebileceği, geniş açılı kamera ile ise Ay’a transfer, Ay yörüngesi ve iniş hareketleri videoların eldeki gardiyanlar arasında.
İkinci modülün itki modülü olmuştuk. TUA’nın metninde bu konuda yaptığı açıklamalarda, “Hibrit itki sistemi Yürütme yürütme görevinde kullanarak tarihçe kazanırken çift yakıtlı kimyasal itki sistemi ile yayılma ve elde etme enjeksiyonları gerçekleştirilecek” ifadeleri şiddeti.
Sabit güneş panelleri, haberleşme sistemleri
TUA, ayrıca araç operasyonları sırasındaki görevlerinin nasıl olabileceği hakkında da bilgi paylaştı. Buna göre görselden görülebilen +Z yönü sürekli olarak Ay uçuşu, X doğrultusu ise uçuş yönüne doğru bakmak. Sabit güneş panellerinin TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü tarafından üretileceğini belirtirken, bunların hem +X hem de –X yüzeylerinde yer alacağı ve böylece panellerden sürekli güç üretilebileceği aktarıldı. Bu görev ile tecrübe kazandıktan sonra AYAP-2 iniş aracında tamamen sabit güneş panellerine yer verileceği aktarıldı.
TÜBİTAK Uzay tarafından geliştirilecek S ve X bant olmak üzere 2 farklı frekans bandında çalışan iletişim sistemi de araçta yer alacak. S-Bant ile komut ve uzay aracı sağlık ve durum bilgileri haberleşmesi yürütmeye ek olarak yörünge belirlemede hedef mesafe ölçümleri de yapılacak. Ayrıca acil bölümlerda bu sistem üzerinden iletişim sağlanacağı söyleniyor. Yönlendirilebilir X-Bant anteni ile ise fotoğraf ve video gibi yüksek açıklık ölçüsünde aktarılmanın yanı sıra bazı ölçümler de alınabilir.
AYAP – 1 Görevi nedir?
TUA, 2023 – 2028 yıllarını kapsayan Ay Araştırma Programı’nın ilk aşaması olan AYAP -1’de Ay’ın uzayına ulaşmayı ve sert iniş yaparak yüzey ile ilk temas gerçekleştirilmeyi hedefliyor.
İLGİLİ HABER
Yorum Yaz